„Czarny Diament” w gościnnym Pucku :)

Wagabunda z Diamenta
Żal, że na naszym Bałtyku sezon żeglarski trwa tak krótko. „Czarny” już na brzegu. Jak zwykle zabrałem się do remontu jachtu. Rozebrałem warsztat, aby sprawdzić stan poszycia pod warsztatem. Ku wielkiemu zaskoczeniu blacha wyglądała bardzo dobrze. Lechu Nowak zafundował nowa płytę czołową w warsztacie. Następnie z Romanem zabraliśmy się za demontaż maszynki sterowej. Trzeba było wymienić łożysko oraz uszczelki. Przy okazji wyczyściłem rdzę pod koją i zbiornikiem paliwa w mojej kabinie (Dziupla) i pięciokrotnie pomalowałem dno. Zostało mi jeszcze wyczyszczenie z rdzy i pomalowanie pod drugim zbiornikiem. No i koniecznie musiałem przygotować mój niezawodny silnik na zimę. Roman bardzo szybko poznaje wszystkie tajemnice „Czarnego”.

Na moim autorskim spotkaniu w starym pięknym Klubie „Zejman”, na krótko przed moim wypłynięciem w drugi rejs dookoła świata, Brat Wybrzeża – Kpt. Ż.W. Andrzej Drapella powiedział: „Jeszcze nie tak dawno pod naszą banderą pływały w PŻM, PLO duże jednostki oraz kutry rybackie. Było ich bardzo dużo. Statki te zawijały do wszystkich portów świata, dumnie niosąc naszą biało-czerwoną banderę. To one były naszymi najlepszymi ambasadorami. Teraz tych statków już nie ma. Pamiętajcie o tym Drodzy Żeglarze, że teraz Wy jesteście polskimi ambasadorami”. To było piękne przesłanie wspaniałego śp. Kapitana, które realizowaliśmy w tym rejsie.

6 sierpnia 2017 roku w dniu Puckiego Kapra „Czarny Diament” żegnają Burmistrz Miasta Puck – Pani Hanna Pruchniewska, Przedstawicieli Rady Miasta Pucka, Puccy Kaprowie, mieszkańcy Pucka, Bracia Wybrzeża oraz turyści.

Komandor Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy, Andrzej Dębiec przekazuje na jacht 24 przesyłki (w butelkach) Okrętowej Poczty Żeglarskiej, w której jest zaproszenie do gościnnego Pucka.

Przy dźwiękach orkiestry i wystrzałach armatnich „Czarny” wypływa w promocyjny rejs Pucka – Stolicy Narodowych Kaszub. Kapitan Witold Sobkowicz sprawnie wyprowadza jacht na głęboką wodę. Witold wraz z podróżniczką Tyśką Lee płyną tylko do Gdańska.

W tym rejsie odwiedziliśmy Łotwę, Estonię, Finlandię (Wyspy Alandzkie) i Szwecję. Zatrzymaliśmy się w ośmiu portach. W każdym porcie oprócz biało-czerwonej na jachcie powiewały bandery miasta Pucka, Kaprów Puckich oraz Braci Wybrzeża.

Dlaczego postanowiliśmy reklamować Puck? Władze Pucka są bardzo przychylne dla żeglarzy. To właśnie ku radości wszystkich polskich żeglarzy w Pucku ma powstać duża marina. W Pucku odbywają się prestiżowe regaty. Piękne miasto.

Puck to pierwszy polski port. Gen. Haller, Pomnik Kaprów, Ławka Gen. M. Zauskiego.

Ośrodek ZHP, który wyszkolił tysiące żeglarzy.

Jak spisała się załoga? Mój serdeczny przyjaciel Patrick Lee (Amerykanin), zadbał, aby „Czarny Diament” cumował w najbardziej eksponowanych marinach. Brat Andrzej Radomiński (szef propagandy) i jego syn Konrad odwiedzili kilka agencji turystycznych, w których przekazywali foldery i przewodniki o Pucku i okolicach. Niezawodny – Bartosz Romanowski „ Roman”– dbał o stan techniczny jachtu.

Roman - chwila odpoczynku

Bogdan Lalak wraz z moją małżonką Basią dbali, aby wieczorami śpiewano szanty, górnicze pieśni i stare szlagiery. Dużo czasu w portach spędziliśmy na zwiedzaniu.

W czasie rejsu wysyłaliśmy butelkową pocztę żeglarską, w której było zaproszenie do odwiedzenia Pucka. Ku naszej wielkie radości dwie wiadomości zostały wyłowione, o czym powiadomiono Naczelnika Poczty Żeglarskiej, Andrzeja Dębca [więcej o tym rejsie tutaj i tutaj].

30 września 2017 roku do Helu przypłynęło bardzo dużo jachtów z Braćmi Wybrzeża Mesy Gdańskiej. Wieczorem Bracia spotkali się w „Maszoperii” na Zafarrancho Mesy Gdańskiej. Przez wiele lat Kapitanem naszej mesy był Kpt. Ż.W. Andrzej Drapella. Z wielkim żalem pożegnaliśmy tego wspaniałego człowieka, kilka tygodni wcześniej, gdy odszedł na wieczną wachtę. Na tym Zafarrancho Tomek Borda jednogłośnie został wybrany na Kapitana Mesy Gdańskiej.

Nagroda Chwały Mórz przjęta jednogłosnie

1 października 2017 roku rodzina, przyjaciele i Bracia Wybrzeża żegnają jacht „Prodigy 2” Andrzeja Podwysockiego (Brat nr 152) wypływającego na Światowe Zafarrancho do Urugwaju. O 11:30 „Prodigy 2” wypłynął na Bałtyk, a „Czarny Diament” wyruszył do gościnnego Pucka.